نرخ دیه چشم در سال 1402

۵ بازديد

نرخ دیه چشم در سال 1402
بر اساس قانون، هرکس عمداً یا از روی سهل انگاری به مال یا بدن و جان دیگری آسیب برساند مسئول است و باید مجازات و خسارات ناشی از عمل خود را بپردازد. در مورد صدمات بدنی غیر عمدی، قانونگذار پرداخت دیه و ارش را شرط کرده است.

دیه یکی از اصلی ترین مجازات های پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی و بر اساس موازین شرعی اسلام است و در برخی موارد به جای قصاص نیز از آن استفاده می شود. به این ترتیب که اگر شخصی ناخواسته به اعضای بدن یا منافع اعضا آسیب وارد کند در صورتی که به بدن شخص دیگری تبدیل شود باید حقوق آن بدن را شرعا و قانون بپردازد.

پرداخت در قانون
قانونگذار در ماده 448 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در فصل اول از مبحث چهارم تحت عنوان تعریف مهریه، مهریه را اینگونه تعریف کرده است: مهریه مقدر، مال معینی است که از نظر شرعی، به موجب آن. به جنایت غیر عمدی بر نفس، بدن یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی تجویز می شود که به هیچ وجه قصاص نداشته باشد.

طبق این تعریف، شرایط تعیین مهریه به شرح زیر است:

غیر عمدی بودن جرم
عمد بودن جرم زمانی که جرم منجر به قصاص نشود. (مثلاً رضایت والدین برای دریافت پول در قبال قصاص)
غرامت انواع مختلفی دارد که عبارتند از: غرامت جان یا قتل، غرامت اعضا، غرامت منافع اعضا و غرامت جراحات.

مجازات اعدام برای قتل برابر است با مجازات اعدام کامل یک انسان و مجازات اعدام برای یکی از اعضای یک بخش با توجه به یک یا جفت بودن آن عضو تعیین می شود، مثلاً برای یک چشم که یک چشم است. جفت، از بین بردن هر یک از آنها نیمی از مجازات کامل اعدام است، اما اگر قسمتی از آن مانند نخاع در بدن باشد، دیه کامل دارد تا آن را از بین ببرد.

جبران منافع اعضا در مواردی تعیین می شود که بر اثر ارتکاب جرم، شخص برخی از منافع اعضا و حواس خود مانند بویایی، بینایی، شنوایی و ... را از دست بدهد.

همچنین در مورد جنایتی که موجب صدمه به بدن مقتول شود، خسارت وارده تعیین می شود و میزان این غرامت با توجه به نوع آسیب از قبیل خراشیدگی، بریدگی، شکستگی، کبودی و... تعیین می شود. این صدمات به پرداخت کامل در ماده 707 قانون مجازات اسلامی تصریح شده است.

بنابراین هر عضوی مانند کلیه، ستون فقرات، مو، لب، دندان، گردن، فک و... مهریه خاصی دارد و سالانه نرخ کامل مهریه اعضا توسط قوه قضائیه محاسبه، تعیین و اعلام می شود.
چشم به عنوان یک عضو بسیار مهم و حساس بدن، مسئول بینایی است. قانون مجازات اسلامی بسته به نوع جرم، مجازات مرتکب را در زمان وقوع جرم که موجب آسیب به چشم می شود، قصاص و دیه می داند.

در شرع و قانون برای از دست دادن هر چشم نیمی از پرداخت کامل در نظر گرفته شده است. بر اساس اعلام قوه قضائیه در سال 1402، نرخ پرداخت کامل در ماه های عادی معادل 480 میلیون تومان و در ماه های حرام یعنی محرم، رجب، ذی قعده و ذی حجه معادل 640 میلیون تومان است.

بنابراین جنایتی که موجب از بین رفتن چشم شود نصف این مقدار را دارد. البته در مواردی که جرم موجب خسارت کمتر یا جزئی شود، پزشکی قانونی نظر کارشناسی خود را برای تعیین دیه با توجه به میزان خسارت به دادگاه می دهد.

همچنین می توانید برای محاسبه آسان حقوق اعضای بدن به سامانه های آنلاین محاسبات قضایی مراجعه کنید
وکیل
با توجه به اینکه موضوع مهریه یکی از موضوعات مربوط به حقوق کیفری و جرایم و مجازات ها می باشد، افرادی که به دنبال پیگیری دعاوی و طرح شکایت کیفری مربوط به دریافت مهریه هستند باید دقت داشته باشند که شکایت و پیگیری پرونده های کیفری نیاز به مشاوره دارد. مسائل حقوقی و داشتن اطلاعات، تجربه و دانش کافی در این زمینه.

دریافت دیه و خسارات احتمالی ناشی از جرم از طریق پیگیری پرونده با کمک وکیل متخصص در امور کیفری و دیه می تواند سرعت و دقت کار را افزایش داده و پرونده را به نتیجه مطلوب برساند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.