متن آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده 2

۱۲ بازديد

 

 

ماده 12 - پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری، هر یک از زوجین موظفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ حکم، داور خود را به دادگاه معرفی کنند.

 

 ماده 13 - مهلت اعلام نظر داوران توسط دادگاه تعیین خواهد شد. دادگاه می تواند به درخواست داوران یا یکی از آنها و در صورت لزوم مهلت را تمدید کند.

 

 ماده 14 - داوران موظفند جلسه یا جلسات متعددی با حضور زوجین تشکیل دهند و در صورت امتناع بدون حضور زوجین یا یکی از آنها نسبت به حل اختلاف و اصلاح ماهیت آن اقدام نمایند. اختلاف و نتیجه را در مهلت مقرر به دادگاه اعلام کند.

 

 ماده 15 - در صورتی که داوران یا یکی از آنها درخواست حق داوری داشته باشند، دادگاه برای وی حق الزحمه ای تعیین و با رعایت ماده 5 قانون دستور وصول آن را از متقاضی صادر می کند.

 

 

 

مبحث پنجم: حقوق زوجه

 ماده 16 - دادگاه باید ضمن صدور گواهی عدم امکان سازش یا قرار الزام زوجین به طلاق نسبت به حقوق زوجه موضوع ماده 29 قانون تصمیم گیری نماید. در مواردی که تعیین مهریه یا نفقه و سایر موارد از حیث ناتوانی زوجه یا به دلایل دیگر در زمان صدور رای ممکن نباشد، پرونده برای رسیدگی و رسیدگی متعاقباً به موارد مذکور مفتوح خواهد بود. ، و سایر حقوق زوجه تعیین شود.

 

 ماده 17 - هزینه های حضانت و نفقه طفل اعم از نفقه و سایر هزینه های ضروری در این خصوص توسط دادگاه با در نظر گرفتن احوال طفل و شخصی که حضانت و نفقه طفل به او محول شده است. و در صورت لزوم با نظر کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس محلی و رعایت سایر ضوابط تعیین می شود.

 

 

 

مبحث ششم: مدت اعتبار صیغه طلاق و گواهی عدم امکان سازش

 ماده 18 - عذر زوجین برای عدم حضور در دفترخانه موضوع ماده 33 قانون در صورتی موجه تلقی می شود که از عذرهای ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی باشد. صادرکننده دستور باید برای رفع ابهام درخواست کند.

 

 ماده 19 - وکالت موضوع تبصره ماده 33 قانون رایگان خواهد بود.

 

 ماده 20 - در صورتی که زوج در دفترخانه حاضر شود و گواهی عدم امکان سازش را در ظرف مدت مقرر تسلیم کند.مهلت سه ماهه ولی عدم توانایی در پرداخت حقوق مالی زوجه را اعلام و گواهی تقدیم دادخواست غصب و تقسیم را در مهلت مذکور به دادگاه صالح به اداره ثبت تسلیم می نماید. می دهد، اعتبار گواهی عدم امکان سازش تا زمان تعیین تکلیف بدهی به قوت خود باقی است.

 

 ماده 21 - در صورت عدم حضور زوجه برای اجرای حکم عدم امکان سازش به تقاضای زوج در صورتی که زوج حقوق مالی زن موضوع ماده (29) قانون را به اجراء بگذارد. از آرای دادگاه صادرکننده گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج صیغه طلاق فعلی در دفتر طلاق ثبت و به زوجه ابلاغ می‌شود. اجرای احکام به منظور حفظ حقوق مالی زوجه به ترتیب مقرر در مواد 45 و 78 قانون نحوه اجرای احکام مدنی انجام می شود. هزینه نگهداری اشیا و اموال و سکه ها از زمان تحویل توسط زوج بر عهده زوجه خواهد بود.

 

 

 

 

 

مبحث هفتم: حضانت و نگهداری فرزندان

 ماده 22 - اجرای قرار بازداشت تا زمان مقرر در دستور قطعی دادگاه ادامه دارد و اجرای قرارهای دادگاه باید با تشکیل پرونده اجرایی خاص و هر زمان که نیاز به پیگیری باشد اقدام نماید.

 

 ماده 23 - در مواردی که طفل به هر دلیل از ملاقات امتناع ورزد، اجرای احکام باید با هماهنگی دادگاه اقدامات لازم را از جمله ارجاع موضوع به مددکار اجتماعی یا مرکز مشاوره خانواده به منظور جلب رضایت طفل به عمل آورد. بازدید کنید. در صورتی که با نظر روانشناس مرکز فوق و مدارک موجود برای دادگاه تشخیص داده شود که اجرای حکم حضانت یا ملاقات به سلامت روان کودک لطمه می زند، اجرای حکم قابل تأخیر است. با تایید دادگاه تا آمادگی کودک. .

 

 ماده 24 - قوه قضائیه برای پیگیری حضانت و نگهداری اطفال و سایر امور مربوطه موظف است از حضور مددکاران اجتماعی آموزش دیده موضوع ماده 68 آیین نامه که دارای مهارت های لازم برای ارتباط با اطفال و بستگان باشند استفاده کند. افراد یا روانشناسان مرکز مشاوره خانواده.

 

 

 

مبحث 8: وظیفه و حقوق بازنشستگی

 ماده 25 - حقوق وظیفه یا مستمری زوجه دائم متوفی و ​​فرزندان و سایر وراث قانونی کلیه کارکنان شاغل و بازنشسته مشمول صندوق بازنشستگی کشوری طبق ماده 87 قانون استخدام کشوری مصوب 31/3/1345 و آن. اصلاحات بعدی و به موجب ماده ۸۶ همین قانون و اصلاحات بعدی آن تقسیم و پرداخت می شود.

 

 ماده ۲۶ – ازدواج دائم زوج متوفی مانع از دریافت حقوق وظیفه ( مستمری بازماندگان ) زوج متوفی نمی باشد . صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی در مورد همسرانی که مستمری آنها به دلیل ازدواج مجدد قطع شده است مکلفند مستمری منقطع را از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون برقرار کنند. در هر صورت مجموع مستمری همسر و سایر وراث متوفی نباید کمتر از حداقل مستمری هر صندوق باشد.

 

 ماده 27 - زوجه متوفی در صورت فوت شوهر بعدی و با توجه به حقوق تکلیف زوجه ( مستمری بازماندگان ) مستمری بیشتری تعلق می گیرد. در این گونه موارد همسر متوفی موظف است وضعیت مستمری دوم را به صندوق های بازنشستگی مربوطه اطلاع دهد. در صورت عدم اقدام و دریافت مستمری مضاعف، صندوق بازنشستگی که مستمری پرداختی آن کمتر است مجاز به پرداخت کلیه مستمری های کامل خواهد بود. برای اخذ مالیات و سایر هزینه هایی که از همسرم دریافت نکرده ام بر اساس آخرین مستمری دریافتی و تعرفه های جاری مربوط به سایر هزینه ها

 

 تبصره - مرجع تشخیص از کارافتادگی در هر یک از صندوق ها مرجع تأیید از کارافتادگی فرزندان ذکور موضوع این ماده نیز محسوب می شود.

 

 ماده 28 - در صورتی که فرزندان از طریق هر یک از والدین واجد شرایط دریافت مستمری بازماندگان باشند از هر دو مستمری برخوردار خواهند شد.

 

 

 

مبحث نهم: مقررات کیفری

 ماده 29 - رسیدگی به جرایم موضوع مواد 49 تا 56 قانون در دادگاه صالح است.

 متن آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

۹ بازديد

 

 

آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده

 فصل اول - دادگاه خانواده

مبحث اول: کلیات

 ماده 1 - عبارات به کار رفته در این آیین نامه به شرح زیر است:

 

 الف- قانون: قانون حمایت خانواده مصوب 12/1/1391 شورای اسلامی

 

 ب- آیین نامه: آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده مصوب 12/1/1391 شورای اسلامی شهر.

 

 ج- دادگاه خانواده: دادگاه خانواده موضوع قانون است

 

 د- مرکز امور مشاوران: مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه.

 

ماده 2 - از زمان لازم‌الاجراء شدن قانون در حوزه‌هایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده و یا به تعداد کافی تشکیل نشده باشد تا تشکیل کامل دادگاه‌های مذکور، دادگاه عمومی حقوقی مستقر در آن حوزه است. یا شعب دادگاه عمومی فعلی ویژه رسیدگی به دعاوی خانوادگی با ساختار موجود ولی با رعایت مفاد قانون و تشریفات مربوط به دعاوی قانون رسیدگی خواهند کرد.

 

 تبصره- در صلاحیت دادگاه منطقه در صورت عدم تشکیل دادگاه خانواده، دعاوی راجع به اصل نکاح و فسخ آن در دادگاه خانواده نزدیکترین حوزه قضایی هر استان رسیدگی می شود.

 

 ماده 3 - رئیس کل دادگستری هر استان موظف است با مساعدت مسئولان قوه قضائیه و همکاری روسای حوزه های قضایی شهرستان های ذیربط تمهیدات لازم را برای تشکیل دادگاه های خانواده و مراکز مشاوره خانواده به عمل آورد. مهلت مقرر در قانون

 

 ماده 4 - مقامات عالی اقلیت های دینی مندرج در قانون اساسی توسط کلیساها، دارالشریعه کلیمیان و انجمن ها و مؤسسات زرتشتی در سراسر کشور به قوه قضاییه اعلام می شود. دادگاه خانواده پس از وصول، رسیدگی و بدون رعایت تشریفات، اجرا و اجرا، رأی مراجع مذکور را در خصوص احوال شخصیه و احوال اقلیت های مذکور از قبیل ازدواج و طلاق صادر خواهد کرد.

 

 تبصره ـ قوه قضائیه از طریق رؤسای دادگستری مراجع عالی را به دادگاه های خانواده معرفی می کند.

 

 ماده 5 - تشخیص ناتوانی مالی اصحاب دعوا موضوع ماده 5 قانون با تشخیص دادگاه است و نیازی به رسیدگی قانونی و صدور قرار نیست. در صورت لزوم دادگاه رسیدگی لازم را در وقت فوق العاده انجام می دهد.

 

 ماده 6 - در صورت لزوم یا الزام قانونی به داشتن وکیل، دادگاه حسب مورد رأساً یا به درخواست شخص فاقد تمکن مالی از طریق مرکز امور مشاوران یا کانون وکلای مربوطه وکیل تسخیری تعیین می کند. . مرکز مذکور موظف است طبق مقررات نسبت به معرفی وکیل به دادگاه اقدام نماید.

 

 

 

مبحث دوم: ارائه گواهی پزشکی توسط زوجین

 ماده 7 -

 

الف- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است فهرست بیماری های موضوع ماده 23 قانون و تغییراتی که متعاقباً در فهرست مذکور ایجاد شود را تعیین و به اسناد و املاک کشور اعلام کند. سازمان. سازمان مذکور پس از دریافت لیست مذکور مراتب را به دفاتر اسناد رسمی رسمی ثبت ازدواج اعلام خواهد کرد. نظارت و پیگیری این امر بر عهده سازمان مذکور می باشد.

 

 ب - دفاتر رسمی ثبت ازدواج پس از دریافت گواهی واکسیناسیون بیماری های مذکور و گواهی عدم اعتیاد زوجین به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماری های مذکور اقدام به ثبت ازدواج می نمایند.

 

 ج - در صورتی که گواهی صادره حاکی از وجود بیماری یا اعتیاد به مواد مخدر باشد، در صورت درخواست کتبی آنان مبنی بر ثبت ازدواج با وجود بیماری یا اعتیاد به مواد مخدر، ثبت ازدواج در دفاتر رسمی ازدواج بلامانع است.

 

 د- در صورتی که گواهی صادره حاکی از وجود بیماریهای واگیردار و خطرناک مندرج در فهرست مذکور باشد، طرفین جهت مراقبت و نظارت توسط اداره ثبت ازدواج رسمی به مرکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی خواهند شد. دفتر مذکور پس از تایید مرکز مذکور مبنی بر انجام مراقبت های لازم اقدام به ثبت ازدواج می نماید.

 

 تبصره- در صورت بروز بیماری خطرناکی که منجر به آسیب جنین می شود، علاوه بر مراقبت ها و نظارت های فوق، با نظارت مراکز فوق الذکر و پزشک متخصص، پیشگیری مؤثر صورت گرفته و نتیجه ارائه شود. به مراکز مذکور. در صورت تایید مراکز فوق مبنی بر انجام اقدامات فوق، دفتر رسمی ازدواج اقدام به ثبت ازدواج می نماید.

 

 ث- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و غیر بیماری موضوع ماده ۲۳ قانون باید توسط مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و درمان صادر شود.و آموزش پزشکی در غیر این صورت معتبر نخواهد بود.

 

 

 

 

 

موضوع سوم: طلاق توافقی

 ماده ۸ – در صورت درخواست طلاق توافقی زوجین، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در صورت انصراف طرفین از طلاق، مرکز فوق با تنظیم صورتجلسه، پرونده را جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به دادگاه ارسال می کند. در صورت عدم توافق کلی زوجین در خصوص شرایط مقرر بین طرفین، گزارش اقدامات انجام شده و جزئیات مذاکرات شامل اظهارات و نقاط قوت و ضعف و نقاط توافق و نظر. مرکز فوق الذکر موضوع به دادگاه تقدیم می گردد تا دادگاه طبق قانون اقدام نماید. و تصمیم بگیر

 

 تبصره- مواردی که طرفین در اجرای ماده 25 قانون مستقیماً به مرکز مشاوره خانواده مراجعه می کنند، در صورت انصراف طرفین از طلاق، با تنظیم صورتجلسه بایگانی می شود. در صورت عدم توافق کلی زوجین در خصوص شرایط مقرر بین طرفین، مرکز فوق اظهارات و موارد موافقت و مخالفت آنان را در صورتجلسه و نظر خود اعلام خواهد کرد. در صورت طرح موضوع در دادگاه، مرکز مذکور صورتجلسات تنظیمی و نظریه آن را به درخواست هر یک از طرفین جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به دادگاه ارسال می کند.

 

 ماده 9 - در صورتی که اقدامات مرکز مشاوره خانواده منجر به توافق زوجین در طلاق شود، سازش با شرایط و تعهدات مورد توافق طرفین تنظیم و به دادگاه اعلام خواهد شد. در این صورت دادگاه در صورت تایید زوجین در صورتجلسه دادگاه ضمن درج در صورتجلسه مجمع به تعهدات و شروط مورد توافق طرفین در مرکز مشاوره رسیدگی می کند و نشان دهنده عدم امکان سازش است. .

 

 ماده 10 - مرکز مشاوره باید ظرف سه ماه از زمان وصول درخواست یا ارجاع به دادگاه تصمیم گیری کند. در صورت موافقت زوجین، مهلت مذکور تا سه ماه دیگر قابل تمدید است.

 

 

 

مبحث چهارم: داوری

 ماده 11 - داوری در این قانون مشمول شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی نمی باشد.

از بین رفتن حق طلاق زوجه در عقدنامه

۱۲ بازديد

 

 

 

 

ضایع شدن حق طلاق زوجه در عقد

در مورد رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه «حق طلاق زوجه با ثبوت عدم رضایت قابل استیفا نمی باشد» می توان گفت: طبق بند ب ردیف ۱۲ از شروط عقد نکاح در صورتی که زوجه برای طلاق همسر دیگری انتخاب می کند، زوجه وکالت دارد پس از کسب اجازه از دادگاه می تواند خود را طلاق دهد. حق طلاق زوجه - شرایط مندرج در عقد

وقتی زوجه به دادگاه مراجعه می کند باید ثابت کند که ازدواج مجدد مرد محقق شده است و در صورت تحقق باید تقاضای طلاق کند و این زمانی است که زن می خواهد از حق طلاق و اختیار استفاده کند. وکالت طلاق در ضمن عقد ازدواج، اما شامل وکالت نیز می شود. پس از عقد نکاح و در دفاتر اسناد رسمی امکان طلاق مطلقه زوجه از شوهر وجود ندارد.

رای وحدت رویه دیوان عالی کشور فقط شامل شرایطی است که در ضمن عقد ازدواج ایجاد می شود.

در خصوص شروط بعد از عقد لازم به ذکر است: زوجین پس از عقد می توانند هر شرطی را که مغایر با مقتضای عقد مزبور نباشد، علاوه بر عقد خارجی الزامی به استناد ماده 1119 قانون مدنی، ضمیمه نکاح شرط کنند. با عقد نکاح یا هر عقد واجب دیگری.

اکثر زوجین شرایط صیغه را امضاء می کنند اما ممکن است عده ای امضا نکنند و یا عده ای پس از امضای شروط و بعد از عقد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و می توانند عقد خارجی لازم دیگری را که قوانین خاص خود را دارد منعقد کنند. شرایط برای خودشان رسماً تعیین کنید.

یکی از وکالت ها وکالت مطلقه طلاق است که نظر امام (ره) در تحریر الوسیله نیز می باشد که بر اساس آن به زوجه وکالت مطلق با حق توکیل به دیگری داده می شود. و زن می تواند در هر زمان و در هر شرایطی برای هر نوع طلاق و از هر شرایطی طلاق دهد. در واقع در این مرحله هیچ شرایط و ضوابطی برای ابطال این وکالت تعیین نشده است.

در پاسخ به این سوال که آیا لازم است عدم انطباق بدون مانع مشروع در قوانین تعریف شود، باید گفت: در اینجا بحث تمکین به معنای خاص آن مطرح می شود. رضایت عمومی شامل مواردی از جمله اجازه خروج همسر از خانه است اما رضایت خاص به معنای انجام وظایف زوجیت و برقراری رابطه زناشویی است.

ما در قانون مدنی تعریف دقیق و صریحی از عدم اجازه بدون مانع نداریم، معمولاً چنین مواردی به عرف یک جامعه ارجاع می شود.

در پاسخ به این سوال که آیا با وجود این رای وحدت رویه باز هم زنان می توانند بر اساس ماده 17 قانون حمایت خانواده درخواست گواهی عدم امکان سازش و طلاق دهند، باید گفت: اخیراً که بحث لایحه حمایت از خانواده مطرح شده است. مطرح شد، منتقدان ماده 23 این لایحه بر گنجاندن حق طلاق زن در صورت ازدواج مجدد مرد در این ماده تاکید داشتند، اما این درخواست اجرایی نشد. یکی از خوشی های زن در آن زمان این بود که حتی اگر این موضوع در ماده 23 لایحه درج نشده باشد، با توجه به شرایط صیغه نکاح و با استناد به ماده 1119 قانون مدنی، زنان می توانند از این حق طلاق برخوردار شوند. اگر مرد زن دیگری بگیرد. برای خود داشته باشد که در ماده 17 نیز آمده است.

تا زمانی که لایحه جدید نفقه خانواده تصویب نشده و قوانین مغایر با آن لغو نگردیده است، با توجه به اینکه در حال حاضر سندی مبنی بر لغو ماده 17 وجود ندارد و اعتراض ولی امر. شورا به ماده 17 قانون حمایت از خانواده مصوب 53 همچنین فقط برای مجازات مرد، مرد متاهل و زوجه بعدی است، بنابراین حق طلاق زوجه در صورت ازدواج مجدد مرد به قوت خود باقی است و زن می تواند. بر اساس آن درخواست طلاق بدهید. مندرج در قرارداد از آنها گرفته خواهد شد.

با توجه به اینکه وکالت زوجه از زوج مندرج در عقد غیر قابل رجوع است، وکالت در سند ازدواج ذکر شده است و با توجه به اینکه طبق ماده 678 قانون مدنی، وکالت فقط در سه مورد قابل عزل است. : عزل موکل، استعفای وکیل، فوت یا جنون وکیل. است،

 

ویژگی های حق حضانت و حق ملاقات فرزند

۱۲ بازديد

 

 

 

 

 

 

 

نکات مهم حضانت و ملاقات

در صورتی که پدر و مادر به دلیل طلاق یا به هر دلیلی جدا از هم زندگی کنند، هر یک از والدینی که حضانت طفل را بر عهده ندارند می توانند در صورت اختلاف با مراجعه به دادگاه تقاضای ملاقات با طفل کنند.

لازم به توضیح است که این حق فقط مختص پدر و مادر نیست و اجداد پدری و مادری حق ملاقات دارند و حتی سایر اقوام از قبیل خواهر و برادر در صورت لزوم می توانند تقاضای ملاقات با کودک را نمایند.

 

 

 

 

 

مواردی از سقوط حقوق و وظایف والدین در تربیت فرزندان

 

 

 جنون ابوین:

با توجه به ماده ۱۸۲ قانون مدنی که فوت پدر را یکی از موارد از دست دادن ولایت می داند، جنون پدر را نیز باید موجب تضییع حقوق و تکالیف او در زمینه تربیت دانست.

 

 

عدم مراقبت از کودک یا انحطاط اخلاقی والدین:

مطابق ماده 1173 قانون مدنی، هر گاه تربیت طفل به دلیل عدم مراقبت طفل یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر تحت سرپرستی وی در خطر باشد، دادگاه می تواند به درخواست او تصمیمی اتخاذ کند. بستگان طفل یا به درخواست ولی او یا به درخواست رئیس دادگستری شهرستان. که برای تربیت فرزند لازم می داند و بر حسب مصلحت، تربیت فرزند را به هر که شایسته است بسپارد. نمونه ای از فایل ویزیت کودک

متن درخواست ملاقات کودک

درخواست کننده:

 

خواننده:

 

وکیل :

 

تعیین تقاضا و قیمت آن:

 

1- ویزیت کودکان (عیادت دائم نوه 7 ساله به نام باران ...)

 

2- دستور موقت (با درخواست دستور موقت در خصوص ملاقات فوری بدون ذکر زمان نوه 7 ساله بنام باران ... و اجرای آن قبل از ابلاغ متهم مورد تقاضا).

 

دلایل و دلایل:

 

1- سند ازدواج شماره ..... مورخ 1397/09/29 دفتر رسمی ازدواج شماره ....

 

2- شناسنامه شماره .... صادره از تهران

 

شرح دادخواست ملاقات طفل

ریاست محترم دادگاه حقوقی عمومی (خانواده) تهران

 

با توجه به اینکه خوانده به دلیل اختلاف موجود با سعید شیرزاد از منزل خارج شده و جدا از هم زندگی می کند و فرزند مشترکشان در کنار ایشان است و علیرغم درخواست مسالمت آمیز و حتی تقدیم دادخواست با احترام به احضاریه می رسد. به دلیل اینکه ملاقات طفل از طرف سعید شیرزاد نباید مزاحمتی داشته باشد، لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم حکمی مبنی بر قرار 48 ساعت در هفته در محل مناسب صادر و علاوه بر آن دستور موقت ملاقات فوری و بدون حضور در محل را صادر کند. تعیین زمان و اجرای آن قبل از ابلاغ به متهم مورد درخواست.

 

 

 

تصمیم دادگاه ملاقات کودک

کلاس فایل: ........

حوزه قضایی: شعبه ۲۸۳ دادگاه خانواده مجتمع شهید باهنر قذابی تهران.

شماره دادخواست: ..........

 

خواهان: آقای سعید ..... پسر محسن آدرس: تهران میدان پونک ...........

خواننده: سمیرا خانم ...... فرزند حیدر به آدرس تهران .........

 

خواسته ها :

 

1- ملاقات با کودک

 

توریست - خواهان به طرفیت خوانده فوق دادخواستی تقدیم نموده است که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت در کلاس فوق و انجام تشریفات قانونی در موعد مقرر دادگاه، امضاء کننده ذیل تصمیم به تعطیلی آن گرفته است. رسیدگی به شرح زیر اعلام و مبادرت به صدور رأی می نماید.

 

متن تصمیم دادگاه ملاقات کودک

در خصوص دعوای سعید....پسر محسن با وکالت.....به وکالت از خانم سمپرا....پسر محسن درخواست صدور قرار ملاقات با فرزند مشترک به نام باران متولد 1388 را داشت. با توجه به اینکه طبق مفاد پرونده ازدواج طرفین طبق قرارداد شماره ... مورخ 29/09/1389 ترتیبی در دفاتر رسمی ازدواج ... تهران مشخص شد. به دادگاه که فرزند مشترک حاصل زندگی مشترک آنها بوده و زندگی مشترک آنها بوده است، زیرا پس از عقد نکاح حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر ثابت می شود و یکی از آنها حق پدر و مادر است. برای دیدار فرزندانشان هر یک از والدینی که فرزندشان تحت حضانت او نیست حق ملاقات با فرزند خود را دارند، زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط در صورت بروز اختلاف بین والدین توسط دادگاه تعیین می شود. به صورت شبانه روزی از ساعت 13:00 روز پنجشنبه، نامه صادر و در روز جمعه 13 اعلام می شود. جلسه زیر نظر کلانتری محل خواهد بود. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در مراجع محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

 

قاضی شعبه ۲۸۳ دادگاه عمومی حقوقی (خانواده) تهران

 انواع مسئولیت حقوقی در قانون

۱۱ بازديد

 

 

انواع مسئولیت حقوقی در حقوق

مسئولیت مدنی نوعی مسئولیت است که منجر به مسئولیت مدنی می شود که به آن ضمانت یا الزامات قهری خارج از قرارداد یا حوادث قانونی گفته می شود. مسئولیت مدنی ممکن است ناشی از یک عمل ارادی یا غیر ارادی باشد. اصولاً مبنای مسئولیت می تواند به 4 صورت باشد: 1- مسئولیت اخلاقی 2- مسئولیت قراردادی 3- مسئولیت کیفری 4- مسئولیت قهری یا ضمان قهری و انواع دیگر مسئولیت در حقوق.

1- مسئولیت اخلاقی:

گاه مسئولیت اخلاقی است، یعنی انسان از نظر اخلاقی مکلف به انجام کاری است، اما تعهدات و روابط اخلاقی اصلاً امری قانونی نیست، زیرا طرفین تعهد اخلاقی قصد ایجاد رابطه حقوقی ندارند. ، دلیلی برای ایجاد وضعیت تکلیف و تکلیفی برای خود ندارند. به همین دلیل ضمان اجرا در تعهدات اخلاقی، حمد و سرزنش است، یعنی تخلف از تعهد فقط ملامت و نکوهش را به همراه دارد و ضمانت اجرای قانونی ندارد زیرا قصد قانونی ندارد. در مسئولیت اخلاقی به محض اینکه وجدان شخص پشیمان شود یا وجدان فرد پشیمان شود یا وجدان عمومی امری ناشایست ببیند، شخص مسئول محسوب می شود. مثال: مثلاً با یکی از دوستانمان در یک زمان مشخص قرار می گذاریم، اما دوستمان نمی آید. بنابراین ضرر و زیان ناشی از تعهدات اخلاقی از دادگاه قابل مطالبه نیست.

 

 

2- مسئولیت کیفری:

مسئولیت کیفری یعنی زمانی که شخصی مرتکب جرمی شود و آن جرم طبق قانون مجازات شود. بنابراین مسئولیت کیفری لزوماً از قانون ناشی می شود زیرا جرایم و مجازات ها قانونی و موضوع قانون جزا هستند.

بین مسئولیت کیفری و مسئولیت مدنی تشابهاتی وجود دارد. اما امروزه که حقوق کیفری کاملاً از حقوق شهروندی جدا شده و چهره کینه توزانه مجازات رنگ خود را از دست داده و به یک واکنش عمومی تبدیل شده است، مسئولیت مدنی از جهات مختلف با مسئولیت کیفری متفاوت شده است:

 

1. هدف از مسئولیت مدنی جبران خسارت وارده است، اما هدف از مجازات در واقع واکنشی است که جامعه در برابر مجرمان نشان می دهد.

 

2. از نظر منشأ مسئولیت نیز بین آنها تفاوت وجود دارد. هیچ عملی جرم شناخته نمی شود مگر اینکه در قانون جزا جرم شناخته شود، اما مسئولیت مدنی دامنه وسیع تری دارد و برای مسئول دانستن شخص لازم نیست در قانون ذکر شود.

 

3. دامنه این دو مسئولیت نیز متفاوت است. برخی از جرایم به دلیل اینکه موجب ضرر و زیان اشخاص نمی شود، مانند جرایم سیاسی و ولگردی، با مسئولیت مدنی مرتبط نیستند، اما برخی از مسئولیت های مدنی نیز جرم محسوب نمی شوند.

پس رابطه این دو مسئولیت به این صورت است که جرم در بسیاری از موارد هم مجازات دارد یعنی هم مسئولیت کیفری ایجاد می کند و هم مسئولیت مدنی مثلاً سارق مستوجب حبس است و باید مال آسیب دیده را مسترد کند. همچنین خیانت در امانت و کلاهبرداری. اما در مواردی جرم مسئولیت مدنی ندارد مانند ولگردی و جرایم سیاسی. برخی بی احتیاطی ها مثلاً رانندگی به دلیل بی احتیاطی دارای مسئولیت کیفری است.

 

نکته این است که بحث فلسفه مسئولیت مدنی و هدف آن نیز متفاوت است. هدف آن نظم عمومی است، اما فلسفه آن فقط جبران خسارت آسیب دیدگان است.

 

 

 

 

 

3- مسئولیت قراردادی:

مسئولیت قراردادی مسئولیتی است که از خواسته و اراده طرفین نشأت می گیرد، یعنی طرفین قرارداد هم اراده و تمایل ایجاد آن رابطه را دارند و هم نتیجه آن رابطه را می خواهند. به عبارت دیگر، اعمال حقوقی محصول اراده، اعمال حقوقی، یعنی عقود و ایقاعات است که به موجب اراده شکل می گیرد و صاحبان اراده خواهان آثار حقوقی آن هستند. مثلاً: در عقد بیع، تسلیم مبیع، ثمن، سالم بودن مبیع، زمان تحویل و غیر خطرناک بودن مبیع از آثار بیع است. وقتی دو طرف در مورد قرارداد فروش مذاکره می کنند، این کارها را می خواهند و نتایج را می پذیرند. قرارداد در تعهدات قراردادی خود، اساسنامه طرفین است.

 

 

 

 

 

4- مسئولیت قهری یا ضمانت اجباری:

مسئولیت مدنی یا قهری ناشی از حوادث قانونی است. وقایع حقوقی، حوادث ارادی یا غیرارادی است که آثار آن از سوی عامل درخواست نمی شود و حکم قانون بر شخص تحمیل می شود نه قراردادی به اختیار خود او.

برخی از وقایع قانونی اختیاری است مانند غصب، سرقت، خیانت در امانت. غاصب با اراده خود غاصب می کند، اما میل او این نیست که قانون از او ضرر کند و در واقع غاصب قصد دارد از چیزی مجانی استفاده کند. اقدامات حقوقی 100٪ داوطلبانه است و اثرات در نظر گرفته شده است. با این حال، آثار در نظر گرفته نمی شوددر رویدادهای قانونی داوطلبانه در حالی که برخی از وقایع قانونی غیر ارادی هستند، آثاری مانند مرگ و تولد دارند. (مرگ رویدادی است که آثار دارد.)

 آنچه باید در مورد نفقه و تمکین بدانید !

۱۱ بازديد

 

 

چه زمانی به زن نفقه تعلق نمی گیرد؟

پرداخت و تأمین نفقه زن در عقد دائم از وظایف مرد است. به محض وقوع عقد، حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به یکدیگر اعم از تکالیف خاص و عام زناشویی یا در اصطلاح حقوقی اطاعت زن از شوهر برقرار می شود. ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی می گوید: اگر زن بدون مانع مشروع از انجام وظایف زناشویی خود امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. بنابراین، با فرض مذکور، پرداخت و تأمین نفقه از سوی مرد منوط و مشروط به انجام وظایف خاص و عام زناشویی نسبت به مرد است و در صورت استنکاف زن از انجام این تکلیف شرعی و قانونی نسبت به خود. شوهر، نفقه به او تعلق نمی گیرد.

اما این امتناع از انجام وظایف زناشویی نباید ناشی از مانع مشروع و موجه باشد; یعنی مثلاً اگر زن به دلیل بیماری یا شرایط خاص نتواند از شوهرش تمکین کند در آن مدت حق نفقه او از بین نمی رود و همچنان مستحق نفقه خواهد بود.

همانطور که گفته شد مرد موظف به پرداخت نفقه و تامین مخارج همسر دائمی خود است، اما اگر به این وظیفه مهم در قبال همسر خود عمل نکند و نفقه و مخارج او را بدون دلیل موجه و مشروع تامین نکند، زن. می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده واقع در محل سکونت، با تقدیم دادخواستی که دارای برگه چاپی مخصوص می باشد، از دادگاه می خواهد که شوهر او را به پرداخت نفقه ماهانه و نیز نفقه معوقه مکلف کند.

برگه دادخواست را می توان از واحد مربوطه هر دادگاهی تهیه کرد و بهتر است با نظر وکلا و کارشناسان حقوقی و یا کارشناسان حقوقی تهیه شود تا خواهان در هنگام ثبت نام مشکلی در تهیه آن به اشتباه نداشته باشد. دادخواست یا رسیدگی

پس از تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده و تشکیل جلسه، موضوع و ادله طرفین توسط قاضی دادگاه بررسی می شود و در صورت موفقیت زوجه، با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای متعارف، میزان نفقه وی تعیین می شود. و در صورت لزوم با نظر کارشناسان مربوطه. دادگاه شوهر را محکوم و ملزم به پرداخت آن خواهد کرد.

مطالبه نفقه زوجه یکی از مطالبات ممتاز است و حتی در صورت ورشکستگی شوهر، زن در وصول طلب خود نسبت به سایر طلبکاران اولویت خواهد داشت.

 

 

 

ضمانت قانونی عدم پرداخت نفقه از سوی زوج چیست؟

در صورت استنکاف زوج از پرداخت نفقه به زوجه یا صدور حکم محکومیت وی از سوی دادگاه، به دلیل عدم توانایی مالی مرد در پرداخت آن و یا الزام وی به تأمین نفقه، اجرای حکم ممکن نیست. امکان ندارد زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه حق خواهد داشت و عدم امکان اجبار زوج به پرداخت آن از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

دادگاه پس از بررسی و احراز شرایط مذکور، زوج را با حفظ کلیه حقوق و مطالبات قانونی زوجه اعم از مهریه و نفقه معوقه مجبور به طلاق نموده و حکم طلاق را صادر می نماید.

علاوه بر اینکه نفقه معوقه از طریق محاکم خانواده قابل مطالبه است، ترک نفقه زن جرم کیفری بوده و مشروط به احراز شرایط قانونی، مستوجب تعقیب کیفری و مجازات همسر مجرم خواهد بود. .

در ماده 53 قانون اخیر حمایت از خانواده آمده است: «هرکس با داشتن تمکن مالی نفقه زوجه خود را با رضایت وی نپردازد یا از دادن نفقه به سایر مسئولین نفقه خودداری کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.» تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت قبولی از شکایت، تعقیب کیفری یا اجرای مجازات موقوف می شود. خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

تمکین چیست و به چه کسی نشزه می گویند؟

مطابق ماده 1102 قانون مدنی، به محض صحت عقد، روابط زوجیت بین طرفین برقرار می‌شود و حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر برقرار می‌شود که از جمله وظایف آن، تسلیم زوجه به زوجه است. شوهر.

تمکین به معنای اطاعت از زوجه در انجام وظایف زناشویی، سکونت در خانه مشترکی که شوهر انتخاب کرده و حسن معاشرت در ایجاد بنیان خانواده است که در اصطلاح حقوقی از آن به تمکین خاص و تمکین عام یاد می شود. همچنین نافرمانی زن از انجام وظیفه خاص زناشویی را نشزه و به چنین زنی نشزه می گویند.

بنابراین زن ناشذه کسی است که بدون دلیل موجه یا مانع شرعی از انجام وظایف زناشویی امتناع می ورزد. در این صورت زن مستحق نفقه نیست. ماده 1108 قانون مدنی به صراحت می گوید: اگر زن بدون مانع مشروع از انجام وظایف زناشویی خود امتناع ورزد مستحق نخواهد بود.نفقه. البته وجود مانع شرعی و قانونی برای عدم تمکین زن مانع از دریافت نفقه او نیست.

همچنین بدیهی است که تسلیم شدن زن مستلزم تهیه مقدمات و تهیه لوازم آن از جمله تهیه مسکن مناسب و وسایل زندگی ضروری است که باید از قبل توسط شوهر تهیه شده و زوجه به وظایف زناشویی خود عمل کند. در حالی که در خانه شوهرش زندگی می کرد.

 

 

 

حق تامین مسکن در زندگی مشترک زناشویی با چه کسانی است؟

قانون ایران اختیار تأمین مسکن را به دلیل مدیریت مرد و سرپرستی خانواده محول کرده و زن را موظف کرده در خانه ای که شوهر تعیین می کند، سکونت کند، مگر اینکه طرفین در این زمینه توافق کرده یا شرط دیگری گذاشته باشند. .

ماده 1114 قانون مدنی در این باره می گوید: زن باید در خانه ای که شوهرش فراهم می کند سکونت کند مگر اینکه اختیار تهیه خانه به زن داده شود.

بنابراین همانطور که در ماده مذکور به صراحت آمده است زن موظف است در خانه ای که شوهر تعیین می کند سکونت کند.

 شرایط و مراحل تنظیم وصیت نامه

۱۲ بازديد

 

 

شرایط وصیت و وصیت

ماده 826 قانون مدنی وصیت تملیکی به این معناست که شخصی عین یا قسمتی از مال خود را برای مدت بعد از فوت خود به طور رایگان به دیگری وصیت کند. همچنین وصیت عهدی به این معناست که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام کارها یا امور دیگر تعیین می کند.

 

 

 

 

 

شرایط اعتبار وصیت نامه

شرایط صحت ترکه شامل شرایط مورد نیاز برای موصی (موصی)، شرایط موضوع ترکه و شرایط مورد نظر برای وصی می باشد.

 

 

 

وصی

شرایطی که موصی باید داشته باشد بلوغ، عقل، اختیار، رشد و عدم خودکشی است.

 

در واقع موصی باید اهلیت داشته باشد و اجازه تصرف در اموال خود را داشته باشد.

 

وصیت طفل و دیوانه و مست و ناچار به وصیت و زندانی که از تصرف در مال او منع شده است صحیح نیست.

 

اگر شخصی خودکشی کند یا کارهایی که موجب جراحت و فوت شود و سپس وصیت کند در صورت فوت وصیت باطل و در صورت زنده ماندن وصیت موصی صحیح است.

 

در هر صورت موصی می تواند به وصیت خود رجوع کند و وصیت دوم را پس از وصیت اول خود صادر کند. در این صورت وصیت دوم پذیرفته و اجرا می شود.

 

 

 

موضوع وصیت نامه

موضوع وصیت باید مباح، دارای منفعت حلال و از مال موصی باشد. همچنین اگر شخصی مال دیگران را وصیت کند صحیح نیست; هر چند صاحب آنها هم اجازه می دهد.

 

البته اگر مالک وصیت کرده باشد و او هم اجرا کند، بعید نیست که صحیح باشد.

 

اموال وصیت شده نباید از یک سوم کل اموال بیشتر باشد.

 

بدهی ها، حقوق واجب الهی مانند خمس و زکات، ظلم ها و توبه ها از اصل مال کم می شود; حتی اگر شخص آن را وصیت نکرده باشد و شامل تمام اموال باشد.

 

حاج واجب با اینکه نذر است، همین حکم را دارد.

 

انجام اعمال مجانی مانند اطعام فقرا در صورتی صحیح است که تا ثلث مال باشد و ورثه باید بیش از آن اجازه دهند.

 

 

 

مجری

وصی یا به عبارتی مجری وصیت باید بالغ و مسلمان و امین باشد; بر این اساس، وصیت به صغیر، دیوانه و کافر صحیح نیست، در صورت اعتماد به وصی کافی است، هرچند عاقلانه باشد.

 

احتیاط واجب آن است که فرزند وصیت پدر را رد نکند، ولی قبول وصیت بر دیگران واجب نیست، حتی وصی می تواند پس از قبول و در زمان حیات موصی، آن را مسترد کند. مشروط بر اینکه به وصیت کننده خبر دهد.

 

این در حالی است که اگر وصیت را بپذیرد و تا فوت موصی رد نکند یا رد کند به او خبر ندهد اجرای وصیت بر موصی واجب است. بلکه اگر وصی پس از فوت موصی از وصیت مطلع شود حق رد آن را ندارد و باید آن را اجرا کند.

 

موصی می تواند یک یا چند وصی معین کند، در صورت تعدد وصی، وصی باید مشترکاً وصیت را اجرا کند. مگر اینکه استقلال هر کدام اعلام شده باشد.

 

با این فرض که وصیت به جامعه است، تصمیمات باید به اشتراک گذاشته شود. عمل یکی از مجریان صحیح نیست مگر اینکه دیگران آن را اجرا کنند.

 

 

 

 

 

 

 

راه های تنظیم وصیت نامه

متداول ترین نوع وصیت نامه ای است که وصیت کننده اظهارات خود را خطاب به ورثه با خط خود بر روی کاغذ می نویسد و از برخی متولیان محلی می خواهد که آن را امضا کنند.

 

البته این نوع وصیت از نظر حقوقی یک وصیت عادی محسوب می شود و در صورتی که ورثه به صحت آن اقرار نکنند معمولاً مورد قبول مراجع رسمی قرار نمی گیرد.

 

بنابراین برای کاهش مشکلات بعد از فوت موصی می توان سه نوع وصیت نامه رسمی، خودنوشته و مخفی ترتیب داد.

 

 

 

 

وصیت نامه رسمی

ویژگی وصیت نامه رسمی این است که در یکی از دفاتر اسناد رسمی نوشته شده و تابع تشریفات و مقررات اسناد رسمی است.

 

 

 

وصیت نامه خود نوشته

وصیت نامه به دست موصی می باشد و تاریخ و ماه و سال آن همراه با امضای موصی است.

 

 

 

اراده مخفی

وصیت نامه محرمانه ممکن است توسط موصی یا شخص دیگری نوشته شود ولی در هر حال باید امضای موصی در زیر آن موجود باشد. چنین وصیت نامه ای باید در اداره ثبت اسناد یا محل دیگری که توسط آن اداره تعیین می شود، سپرده شود. موصی می تواند هر زمان که بخواهد وصیت نامه خود را از ثبت خارج کند

 

 

 

اراده اضطراری

البته به غیر از این راه های تنظیم وصیت نامه، نوع دیگری نیز به نام وصیت نامه در مواقع ضروری وجود دارد. شرایط اضطراری زمانی است که در جامعه حالت اضطراری حاکم باشد، مانند شرایط جنگی، بمباران هوایی یا شیوع بیماری های واگیردار که در این صورت شخص می تواند به صورت شفاهی در حضور 2 شاهد وصیت کند. مشروط بر اینکه یکی از شهود مفاد وصیت نامه را با تاریخ روز و ماه و سال تنظیم کند.d آن را امضا می کند.

 

 

 

وصیت نامه برای فرزند متولد نشده

ممکن است وصیت برای جنین برای برخی افراد ناآشنا باشد، اما وصیت به حاملگی، یعنی جنین در رحم مادر، جایگاه قانونی و قانونی دارد.

 

البته شرط اجرای این وصیت این است که جنین زنده متولد شود اما در صورت سقط جنین حقوق ناشی از وصیت به ورثه او تعلق می گیرد.

 

تبصره های الزام به تنظیم سند رسمی ملک

۹ بازديد

 

 

تبصره های الزام به تنظیم سند رسمی ملک

بیع در قانون مدنی ایران در ماده 338 قانون مدنی تعریف شده است و به معنای «تصرف عین در مقابل معلوم» است. آنچه از این تعریف به دست می آید این است که به محض تملیک و دریافت معاوضه، عقدی به نام بیع محقق می شود و بایع مالک ثمن و خریدار مالک مبیع (عین) می شود.

هر چند با این تملیک مالکیت عین معین به دیگری منتقل می شود، اما باید توجه داشت که طبق ماده 220 قانون مدنی «عقد نه تنها متعاملین را ملزم به اجرای آنچه در آن مقرر شده است. به کلیه نتایجی که به موجب عرف یا قانون از قرارداد حاصل می شود لازم الاجرا است.

با عنایت به گستردگی خرید و فروش اموال غیرمنقول از جمله آپارتمان و لزوم انضباط در نقل و انتقال اموال غیرمنقول و در راستای اجرای ماده 220 قانون مدنی به استناد بند 1 ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک. قانون در اماکنی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود است و وزارت دادگستری ثبت کلیه قراردادها و معاملات مربوط به عین یا منافع اموال غیرمنقول را که در املاک ثبت نشده ضروری تشخیص می دهد. ثبت.

 برای آنچه به عنوان دلیل ثابت شده است باید سند کتبی تنظیم شود تا در تعیین مالکیت اموال غیرمنقول با مشکل مواجه نشویم.

 در صورتی که فروشنده حاضر به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی نباشد، خواهان (خریدار) می تواند با توجه به اینکه موضوع دعوی آپارتمان است، دادخواست الزام فروشنده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی ارائه نماید. (که مال غیرمنقول است) عبارت است از ارائه مال غیر منقول به دادگاه محل وقوع.

لازم به ذکر است از جمله اقدامات مقتضی و در مواردی که خواهان می تواند تا حصول نتیجه قطعی اقدام کند، خواهان می تواند به همراه دادخواست خود از دادگاه تقاضای صدور قرار موقت توقیف مال خریداری شده را بنماید. به طوری که فروشنده نمی تواند در این مدت ملک را به شخص دیگری واگذار کند.

 

وکیل برای مطالبه وجه سفته

۱۰ بازديد

 

 

 

 

وکیل برای مطالبه سفته

سفته سندی تجاری است که صادرکننده آن متعهد می شود مبلغی را که در سفته درج شده است به دارنده سفته بپردازد و معمولاً در ایران به عنوان ضمانت پرداخت مبلغی یا تعهد به انجام کاری صادر می شود. اما اگر سفته در سررسید مندرج در سفته پرداخت نشود چگونه می توان آن را دریافت کرد؟ در این مقاله نکاتی را که برای دریافت وجه درج شده در صفحه باید رعایت شود را یادداشت می کنیم. مسئول دارنده سفته کیست؟

1- شخصی که سفته او امضاء شده باشد.

 

2- اشخاصی که سفته را ظهرنویسی کرده اند.

 

همه این افراد مسئولیت تضامنی دارند، یعنی در صورت عدم پرداخت سفته، دارنده سفته می تواند به هر یک از افرادی که سفته را امضا کرده اند، چه به صورت فردی و چه جمعی، یعنی به یکی از آنها یا چند تا از آنها آنها یا همه آنها.

 

 

 

تایید چیست؟

وقتی دارنده سفته هدف خود را از دریافت سفته یا انتقال آن در پشت سفته می نویسد و در زیر آن امضا می کند به این عمل ظهرنویسی می گویند.

در واقع می توان گفت ظهرنویسی برای انتقال سفته به دیگری یا دریافت وجه آن انجام می شود.

هنگامی که ظهرنویسی برای انتقال انجام می شود، شخصی که در نتیجه فرآیند انتقال، دارنده سفته نامیده می شود، از کلیه حقوق و مزایای مربوط به آن سفته برخوردار است.

با امضای دارنده سفته منتقل می شود. معمولاً ظهرنویسی سفته برای انتقال آن انجام می شود.

در صورتی که ظهرنویسی به منظور وکالت در وصول سفته باشد، ذکر این موضوع در سفته به صراحت لازم است و ظهرنویس نیز باید آن را امضا کند. در واقع شخصی که با ظهر نویسی وکالت وصول وجه را به دست می آورد می تواند مانند دارنده سفته برای وصول سفته اقامه دعوی کند.

اگر ظهرنویسی های متعددی انجام شده و به این ترتیب سفته به افراد مختلف منتقل شده است، پرداخت مبلغ سفته به عهده کیست و دارنده سفته برای مطالبه وجه سفته نزد چه کسانی باید مراجعه کند؟

مسئولیت امضاء کننده سفته و کلیه ظهرنویس ها در قبال دارنده سفته تضامنی است، بدین معنی که در صورت عدم پرداخت، دارنده سفته می تواند به تنهایی یا به هر یک از آنها مراجعه کند. دو یا چند نفر یا به همه آنها با هم و به همین ترتیب هر یک از ظهرنویسها حق رجوع به ظهرنویسهای قبلی و صادرکننده سفته را دارند.

هم صادرکننده سفته و هم همه ظهرنویس ها مسئول پرداخت سفته هستند. به این سلسله مسئولیت هایی که در پرداخت سفته انجام می شود مسئولیت تضامنی می گویند.

سفته را می توان مانند چک به دیگری منتقل کرد و از صادرکننده سفته نیز می توان ضمانت پرداخت سفته را خواست.

این ضمانت را می توان به صادرکننده سفته و همچنین هر یک از ظهرنویس ها داد و در واقع ضامن فقط با ضامن کننده مسئولیت تضامنی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نکات مهم در رابطه با سفته

 در سررسید مندرج در سفته، دارنده سفته باید پرداخت آن را درخواست کند. در صورت پرداخت مبلغ مشکلی وجود ندارد ولی در صورت عدم پرداخت، دارنده باید ظرف ده روز از سررسید مندرج در سفته درخواست کند و اگر روز دهم تعطیل باشد می تواند. این کار را روز بعد از تعطیلات انجام دهید.

مطالبه اعتراض رسمی به عدم پرداخت سفته است.

درخواست علیه صادرکننده سفته و با ابلاغ رسمی به وی انجام می شود. این درخواست فرم چاپی ویژه ای است که در تمامی بانک ها موجود است و وزارت دادگستری نیز فرم های درخواستی آماده ای را تهیه کرده است.

درخواست کننده یک نسخه کامل از سفته را تحویل می دهد و دادگاه حکم به پرداخت سفته می دهد.

فرم درخواست در سه نسخه یک نسخه اصلی و دو نسخه تهیه می شود و به این ترتیب فرم درخواست با امضای درخواست کننده و مهر الصاق شده به آن برای صادرکننده سفته ارسال می شود.

درخواست برگه چاپی آماده است و هیچ چیز دیگری نمی تواند جایگزین آن شود.

نسخه اصلی درخواست نزد درخواست کننده باقی می ماند و نسخه دوم برای صادرکننده سفته ارسال می شود و نسخه سوم در دادگاه بایگانی می شود.

 دارنده سفته در صورتی که بخواهد از مسئولیت تضامنی ظهرنویسان استفاده کند باید ظرف یک سال از تاریخ درخواست دادخواست خود را به دادگاه تقدیم کند. در غیر این صورت ادعای او علیه ظهرنویس ها پذیرفته نمی شود.

در صورتی که دارنده سفته بسازدبا درخواست و دادخواست در موعد مقرر می تواند قبل از رسیدگی به دادخواست در دادگاه و صدور رأی تقاضای توقیف اموال طرف مقابل را بنماید. در این صورت دارنده سفته پس از صدور حکم نسبت به سایر طلبکاران در وصول طلب خود اولویت دارد. به محض اینکه دارنده سفته تقاضای توقیف مال را می کند، دادگاه نیز به اندازه مبلغ سفته برای تأمین خواسته، اموال طرف مقابل را توقیف می کند.

 

الزام به تنظیم سند اجاره نامه رسمی

۱۰ بازديد

 

 

 

 

لزوم تنظیم سند رسمی اجاره

شروع دعوا، الزام به ترتیب قرارداد اجاره

خواهان با تقدیم دادخواست به دادگاه محترم رای الزام خواهان به تنظیم اجاره نامه رسمی و ابطال مهر دعوی غیر مالی را تقدیم کرده است. تقاضای خود را با مراجعه به اجاره نامه رسمی مورخ 16/10/1342 دفتر 208 تهران و مبایعه نامه عادی مورخ 21/2/70، اجاره نامه عادی مورخ 23/2/70 و وکالت نامه رسمی مورخ 70/2/23. 26 2/70 دفتر تهران و همچنین قرار عادی مورخ 12/9/70 و دو بند قولنامه و مبایعه نامه مورخ 28/9/70 و 5/8/74 وراث مرحوم کریم و همچنین گواهی محدودیت وراثت مرحوم کریم است.

 

با توجه به شرح دادخواست، خواهان به استناد مبایعه نامه عادی مورخ 21/02/1349، ویترینی واقع در خیابان ری، پلاک 268، از مرحوم کریم خریداری و اجاره نامه عادی مورخ 23/02/1349 را با انعقاد قرار داد. صاحب ملک (مطالب ردیف اول) و علیرغم مراجعات و تماس های مکرر خوانندگان از تنظیم سند رسمی اجاره و عنایت به فوت متوفی کریم و ولی ورثه وی که به صحت آن اقرار کرده اند شکایت کرده اند. خواهان در دو بند موافقتنامه و اعلامیه مورخ 28/9/70 و 5/8/74. کل مالیات بر ارث مغازه مورد نظر را نیز دریافت کرده اند، بدین ترتیب دادگاه طی این دادخواست خواستار صدور حکم الزام خواهان به حضور در دفتر اسناد رسمی و تنظیم اجاره نامه رسمی به نام خواهان شده است.

 

 

مراحل دادگاه برای تنظیم اجاره نامه لازم است

دادخواست توسط مدیریت مجتمع قضایی به شعبه دادگاه حقوقی ارجاع و پس از صدور قرار دادرسی در تاریخ 92/3/27 ساعت 9 صبح وقت رسیدگی تعیین و رونوشت دوم و ضمائم آن و همچنین زمان رسیدگی برای خوانندگان ارسال می شود و از طرفین برای حضور در جلسه دعوت می شود.

 

در تاریخ مقرر جلسه دادگاه تشکیل شد و خواهان حضور پیدا کرد اما خوانندگان حاضر نشدند و خواهان درخواست خود را در قالب دادخواست بیان کرد.

 

با توجه به محتویات پرونده رسیدگی به وضعیت ثبتی شماره پلاک ... واقع در منطقه 7 تهران حائز اهمیت در اتخاذ تصمیم است لذا دادگاه تقاضای استعلام وضعیت ثبتی شماره ملک .... در تاریخ 92/8/14 دفترخانه با استعلام وضعیت ثبتی ملک مورد نظر از اداره ثبت زمان نظارت را تعیین و به دادگاه دستور می دهد.

 

در مورخه 92/8/14 در وقت احتیاط مقرر رسیدگی می شود و با توجه به عدم تحویل پاسخ استعلام ثبتی امکان اتخاذ تصمیم برای دادگاه وجود ندارد و مقرر می گردد. ، علاوه بر تعیین وقت احتیاط، نامه ای جهت هماهنگی و تسریع در ارسال پاسخنامه به ثبت احوال ارسال می شود. .

 

ضمن تعیین وقت احتیاط در تاریخ 1/6/93، دفترخانه طی نامه ای در پاسخ به دادگاه مالکیت ششدانگ به شماره دادگاه مالکیت ششدانگ، نامه ای پیرو نامه قبلی به اداره ثبت و اداره ثبت اسناد و املاک شرق تهران تنظیم و ارسال می کند. غلامحسین اعلام می کند.

 

دادگاه پس از وصول پاسخ اداره ثبت اسناد و املاک دستور دعوت از طرفین جهت اخذ توضیح و رسیدگی به پاسخ ثبت اسناد را صادر می کند و دفتر نیز تاریخ رسیدگی را 10/10 تعیین می کند. 2/93 ساعت 10:30 به منظور اجرای حکم دادگاه برای طرفین. اعلان می فرستد.

 

در تاریخ مقرر جلسه تشکیل می شود و طرفین حضور ندارند و دادگاه پس از بررسی مدارک و محتویات پرونده ختم جلسه را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

 

 

 

 

 

حکم دادگاه در مورد الزام به تنظیم اجاره نامه

در خصوص دادخواست آقای سید مرتضی به طرفیت آقایان غلامحسین و حامد و خانم فاطمه و منصوره مبنی بر الزام خوانندگان به تنظیم اجاره نامه که خواهان توضیح داده است به موجب قرارداد عادی مورخ 21/2/70. ، منافع مغازه مرحوم کریم به آقای جلیل منتقل شد. گزارش شده است که مالک طی قرارداد اجاره عادی مورخ 23/2/70 رضایت خود را اعلام کرده و اجاره ماهانه ملک را دوازده هزار ریال تعیین کرده و در تاریخ 13/9/70 آقای جلیل سهم خود را به وی واگذار کرده است. طبق قرار کتبی 27/3/81 مورد موافقت مالک جناب آقای غلامحسین قرار گرفته و با الزام خوانندگان به تنظیم سند رسمی اجاره تقاضای محکومیت نموده است. به موجب فتوکپی مصدق قرارداد عادی مورخ 21/2/70 و 12/9/70 و قولنامه کتبی مورخ 23/2/70 و وکالت مالک و سند اجاره به شماره .... مورخ 12/10/1342. در دفتر اسناد رسمی شماره .... اداره ثبت تهران که حاکی از مالکیت سود بوده استمرحوم کریم به موجب قرارداد عادی مورخ 21/2/70 به خواهان و آقای جلیل منتقل و منوط به رضایت کتبی مالک در تاریخ 23/2/70 بوده است. با موافقت آقای جلیل و نظر به اینکه ابلاغ قانونی به خوانندگان رسیده و در جلسه دادگاه حاضر نشده و دفاعیاتی که موجب بطلان دعوای خواهان شود ارائه نکرده اند و به موجب نامه شماره ۱۱. 81/10/10 ثبت منطقه شرق تهران به شماره .... مورخ 25/10/81 در دفتر دادگاه به ثبت رسیده است، حاکی از مالکیت متهم ردیف اول آقای غلامحسین با توجه به موارد فوق می باشد. دعوای خواهان را دادگاه ثابت و قطعی تشخیص داده است. و به استناد مواد 7 و 8 و 9 و 10 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1394/08/13 و ماده 198 قانون آئین دادرسی مدنی که الزام خوانده اول آقای غلامحسین را دارد. دادگاهها اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی اجاره نامه جدید با توجه به شرایط متعارف مندرج در اجاره نامه و شرایط مندرج در اجاره نامه قبلی با اجاره ماهانه دوازده هزار ریال به نام صادر و اعلام می گردد. خواهان (آقای سید مرتضی). رأی صادره غیابی ظرف 20 روز پس از ابلاغ واقعی قابل تجدیدنظرخواهی در این دادگاه می باشد.

 

 

 

 

 

تحلیل پرونده رسمی قرارداد اجاره

ابتدا در خصوص این پرونده باید اذعان داشت که دادگاه محترم شرایط اجاره جدید