جرم تبانی در معاملات شخصی

۶ بازديد
جرم تبانی در معاملات شخصی
جرم تبانی در معاملات شخصی جرمی متفاوت با تبانی در معاملات دولتی است. در این نوع جرایم از توطئه و کلاهبرداری استفاده می شود و به افراد آسیب وارد می شود.
با توجه به عدم دخالت بخش عمومی در این جرم، قانونگذار آن را کلاهبرداری دانسته است. تبانی در معاملات به این صورت است که هدف مرتکب به دست آوردن اموال دیگران با روش های متقلبانه است و این امر با تبانی صورت می گیرد. و توطئه شخص ثالث انجام شده است.
در این جرم در بسیاری از موارد مرتکب اقدام به فروش مال خود بدون اطلاع مالک و یا طرح دعوی رسمی با تبانی شخص ثالث می کند تا با فریب در مال دیگری تصرف کند.
برای آشنایی شما با این جرم در این مقاله توضیحاتی در مورد جرم تبانی در معاملات یا تبانی برای بردن مال دیگری و کشف این جرم ارائه می کنیم.
در هر صورت باید بدانید که اگر درگیر چنین مواردی هستید، توصیه می شود برای راحتی کار از تجربه یک وکیل متخصص در این زمینه استفاده کنید.
تعریف تبانی
واژه تبانی واژه ای عربی به معنای شرکت دو یا چند نفر در یک کار است. تابانی در زبان فارسی نیز به معنای مقدمه در زبان چینی، زمین و آماده سازی و صاف کردن است. برخی تبانی را شریک جرم برای انجام کاری و عقد قرارداد جمعی علیه دیگران می دانند.
تبانی در فقه به توافق پنهانی بین دو نفر علیه شخص ثالث گفته می شود. به طور کلی جرم تبانی برای گرفتن مال دیگری به معنای تبانی دو یا چند نفر برای گرفتن و فروش مال دیگری با نیرنگ و فریب است.
جرم تبانی در قوانین جزایی ایران تعریف نشده است، اما برخی حقوقدانان تبانی را «توافق دو یا چند نفر برای ارتکاب جرم» تعریف کرده اند.
جرم تبانی در معاملات برای گرفتن مال غیر
همانطور که گفته شد جرم تبانی برای گرفتن مال دیگری کلاهبرداری است. معمولاً این جرم با طرح دعوی رسمی برای گرفتن مال غیر محقق می شود.
به گونه ای که افراد با هدف تصاحب مال دیگری با یکدیگر تبانی می کنند و به همین دلیل علیه یکدیگر اقامه دعوی می کنند، این اقدام آنها برای تصرف در اموال دیگری با فریب و اعمال فریبکارانه است.
قانونگذار این اقدامات را جرم انگاری کرده و در قانون مجازات اسلامی این افراد که برای تصاحب اموال تبانی می کنند کلاهبردار محسوب می شوند.
همچنین در مواردی شخص ثالث با تبانی یکی از اصحاب دعوا به منظور ربودن مال دیگری و یا تضییع حقوق وی با عناوین دیگری وارد دعوا می شود. از این افراد ممکن است به یکی از طرق زیر شکایت شود:
با یکی از اصحاب دعوا تبانی کرده و به عنوان شخص ثالث وارد دعوا می شود.
به عنوان شخص ثالث به حکمی اعتراض کنید و وارد دعوا شوید.
اقامه دعوی علیه محکوم علیه مستقیماً و اقامه دعوی.
همچنین باید توجه داشته باشید که صرف طرح دعوای تبانی صرف نظر از نتیجه یا عدم آن، تبانی و کلاهبرداری محسوب می شود و مجازات کلاهبرداری دارد.
مجازات تبانی در معاملات برای گرفتن مال دیگری
فلسفه جرم انگاری تبانی و تعقیب کیفری آن را باید در این مورد دنبال کرد که تبانی در ارتکاب جرم موجب افزایش ظرفیت کیفری و تشویق افراد به ارتکاب جرم و در نتیجه تسهیل و تسریع وقوع پدیده مجرمانه می شود.
به همین دلیل است که جرایم مهمی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر و توزیع سلاح های غیرقانونی از طریق تبانی انجام می شود.
بنابراین قانونگذار برای جلوگیری از وقوع جرایم شدیدتر، تبانی را برای جلوگیری از وقوع جرایم دیگر جرم دانست.
ماده 611 قانون مجازات اسلامی به این جرم می پردازد. در این ماده آمده است: در صورتی که دو یا چند نفر برای اقدام علیه بیماری یا جان یا مال مردم تبانی کنند و مقدمات اجرا را فراهم کرده باشند ولی بدون اراده خود اقدام نکنند به حبس از 6 ماه تا محکوم خواهند شد. 3 سال.
همچنین از آنجایی که این جرم به عنوان کلاهبرداری تعریف شده است، مجازات آن طبق ماده یک قانون تشدید ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری تعیین شده است.
بر اساس این ماده، مرتکب علاوه بر انکار اصل مال از صاحب آن، به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی به میزان مال محکوم می شود.
با توجه به اینکه جرم تبانی کلاهبرداری است، دادگاه می تواند مجازات حبس را به کمتر از یک سال کاهش دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.