انواع دعاوی کیفری

۱۰ بازديد

 

 
برخی از دعاوی کیفری عبارتند از:
 
جعلی
 
آدم کشی
 
بدرفتاری
 
سرقت
 
فروش اموال دیگران
 
رابط
 
تشنج تهاجمی
 
کلاهبرداری
 
تجاوز جنسی
 
حمله
 
توهین
 
تهدید
 
تهمت زدن
 
ادم دزدی کردن
 
انتقال مال دیگری
 
جرایم پزشکی
 
تماس های تلفنی آزاردهنده
 
رباخواری
 
سقط جنین
 
معامله مخالف
 
پشت رو
 
تخریب
 
حوادث رانندگی
 
نزاع دسته جمعی
 
جعل کامپیوتری
 
تسلیم شدن
 
هتک حرمت خانه
 
عدم ثبت ازدواج
 
کسب ثروت از طریق غیر قانونی
 
اخلال در نظم
 
جنگ
 
استفاده از اسناد جعلی
 
باغی
 
سرقت کامپیوتر
 
بچه ربایی
 
سوء استفاده از امضای سفید
 
دسترسی غیرمجاز به حامل های داده
 
ممانعت از حق
 
تشنج تهاجمی
 
رشوه
 
زنا
 
جنایات علیه مقامات دولتی و…
 
انواع دعاوی حقوقی
 
برخی از مهمترین دعاوی حقوقی عبارتند از:
 
ادعاهای انطباق
 
دعاوی ورشکستگی
 
دعاوی سلب حق اقامه دعوی
 
تقاضا برای قیمت معامله
 
تقاضای اجاره
 
طلب پاداش
 
الزام به تنظیم سند رسمی
 
فسخ قرارداد ملکی
 
ابطال شناسنامه
 
تقسیم املاک
 
محدودیت ارث
 
دعاوی طلاق
 
مطالبه مهریه
 
نفقه
 
اختلافات بین شرکت و شرکا
 
برگرداندن هدایا
 
انحلال شرکت
 
نحوه طرح شکایت کیفری
 
در مورد شکایت کیفری خوب است بدانید که برخلاف شکایت حقوقی نیاز به تشریفات خاصی ندارد و می توان آن را روی یک برگه معمولی نوشت. شکایت کیفری هم به صورت کتبی و هم شفاهی قابل طرح است.
 
در شکایت یا شکایت کیفری ذکر موارد زیر ضروری است:
 
مشخصات کامل شاکی از جمله؛ نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل تولد، تاریخ تولد، شغل، شماره تلفن همراه و آدرس محل سکونت.
 
ذکر موضوع شکایت ضروری است.
 
تاریخ و زمان دقیق جنایت
 
درخواست شاکی و ذکر ضرر و زیان وارده به وی.
 
ادله و مدارک لازم برای اثبات جرم.
 
نام و مشخصات شاهدان (در صورت امکان)
 
نام و مشخصات شاکی (در صورت امکان)
 
هزینه دادرسی در شکایات کیفری و حقوقی
 
بد نیست بدانید در کلیه شکایات کیفری برخلاف دعاوی حقوقی هزینه دادرسی ثابت است و تمبر نیز باطل می شود. زیرا در پرونده های حقوقی میزان رسیدگی حقوقی بر اساس میزان مطالبه تعیین می شود و البته هزینه آن بسیار بیشتر است.
 
مرجع صالح قضایی در دعاوی کیفری و حقوقی
 
یکی از موضوعات مهم مربوط به دعاوی کیفری و حقوقی، شناخت مرجع قضایی مربوطه است. بارها پیش می آید که تعداد زیادی از مردم عزیز ما به دلیل بی اطلاعی از این موضوع شکایت خود را در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد مطرح می کنند و به همین دلیل با اختلافات و مشکلات زیادی در این زمینه مواجه خواهند شد.
 
مرجع قضایی صالح برای طرح شکایات مختلف کیفری، دادسرای محل وقوع جرم است. دادسرا با رسیدگی به پرونده و اسناد و مدارک مربوط و در صورت تشخیص پرونده، پس از انجام مراحل مقدماتی و تحقیقات لازم، پرونده را به یکی از شعب دادگاه کیفری ارسال می کند. در دعاوی حقوقی کاملاً برخلاف دعاوی کیفری، دعاوی در محاکم حقوقی مطرح می شود.
 
حضور وکیل در پرونده های کیفری و حقوقی
 
ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که آیا حضور وکیل در دعاوی کیفری و حقوقی و طرح این گونه شکایات ضروری است؟
 
باید به شما بگوییم برای تسریع هر چه بیشتر رسیدگی و انجام بهتر اقدامات لازم قطعا حضور وکیل جنایی یا حقوقی متخصص بسیار مفید خواهد بود.
 
منظور از جنایات غیرقابل گذشت چیست؟
 
با جنایات قابل گذشت آشنا شدیم. درست در مقابل جرایم قابل گذشت، انواع دیگری از جرایم وجود دارد که به آنها جرایم غیرقابل گذشت می گویند. جرایم غیرقابل گذشت کاملاً برعکس جرایم قابل گذشت است. در این نوع جرم جنبه عمومی جرم بر جنبه دیگر آن یعنی جنبه خصوصی اولویت دارد. در جرائمی که غیرقابل گذشت تلقی می شوند، شکایت شاکی یا گذشت او چندان در شروع یا ادامه دعوی مهم نیست. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که در صورت تبرئه شاکی از این گونه جرائم تکلیف چیست؟
 
شایان ذکر است گذشت شاکی در این نوع جرایم در نهایت منجر به تعویق مجازات، استفاده از مجازات های جایگزین حبس، استفاده از آزادی مشروط یا مشروط و یا تخفیف مجازات می شود.
 

در مورد جرایم غیرقابل گذشت باید بدانید که جرایم اساسا غیر قابل گذشت هستند مگر در موارد استثنایی 

اخذ حکم تخلیه مستاجر

۱۳ بازديد

 
یکی از رایج ترین قراردادهایی که بین طرفین منعقد می شود، قرارداد اجاره به ویژه در منازل مسکونی است. در عقد اجاره، موجر و مستأجر تعهد می کنند که نسبت به یکدیگر وظایف و اعمالی را انجام دهند و در صورتی که یکی از طرفین یعنی مالک و مستأجر به تعهدات و وظایف خود در قرارداد عمل نکنند، طرف مقابل می تواند. اقدامات قانونی علیه او انجام دهد. به عنوان مثال در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره ماهانه خانه امتناع کند، مالک حق دارد از مراجع قضایی حکم تخلیه را دریافت کند تا موجر قانوناً مستاجر را مجبور به تخلیه ملک کند. در ادامه به بررسی کامل مفهوم اخذ حکم تخلیه و تمامی موارد مربوط به آن می پردازیم.
 
قرارداد اجاره و انواع آن
 
عقد اجاره یا اجاره در واقع قراردادی است بین موجر و مستاجر و طرفین در شرایط قرارداد ملزم به انجام تعهدات و وظایف در قبال دیگری هستند و ملزم به انجام آن هستند. قرارداد اجاره حتما باید مدت معینی داشته باشد و پس از اتمام مدت اجاره دیگر قرارداد اثری ندارد و باطل می شود. خوب است بدانید که قرارداد اجاره به دو صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارد.
 
دستور تخلیه ملک در چه صورت صادر می شود؟
 
همانطور که گفته شد در صورت وجود شرایط مالک می تواند حکم تخلیه ملک را بگیرد.
 
شرایطی مانند؛
 
در صورتی که مستاجر از ملک مورد اجاره استفاده غیر قانونی کند.
 
در صورتی که 3 ماه از تاریخ پرداخت اجاره بها گذشته باشد و مستاجر از پرداخت اجاره امتناع کند.
 
در صورتی که مدت اجاره تمام شده باشد ولی مستاجر ملک را تخلیه نکند.
 
در صورتی که مستاجر با وجود شرط عدم انتقال ملک اقدام به انتقال ملک نماید.
 
در صورتی که در قرارداد اجاره شرایط خاصی قید شده باشد و مستاجر از اجرای آن شرایط خودداری کند.
 
چگونه می توان حکم تخلیه مستاجر را دریافت کرد؟
 
همانطور که مشاهده می کنید قبلا با شرایط اخذ حکم تخلیه مستاجر آشنا شدیم. در صورت دارا بودن هر یک از شرایط ذکر شده توسط مالک یا موجر می تواند با در دست داشتن مدارکی از قبیل سند منزل، اجاره نامه و … به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
 
اگر قرارداد اجاره غیر رسمی باشد تکلیف چیست؟
 
یکی از سوالات رایجی که معمولا در مورد دستور تخلیه ملک مطرح می شود این است که اگر قرارداد اجاره ملک غیر رسمی باشد تکلیف چیست؟ توجه داشته باشید که اگر قرارداد اجاره ملک غیر رسمی باشد یعنی در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده باشد برای اخذ حکم تخلیه ملک از مراجع قضایی باید دو شاهد آن را امضا کرده باشند.
 
آیا حکم تخلیه قابل اعتراض است؟
 
در صورتی که رأی تخلیه ملک از مرجع صالح قضایی صادر شود، مهلت تجدیدنظر و اعتراض به آن 20 روز است و در صورتی که مهلت تجدیدنظر به پایان رسیده و رأی به نفع مالک صادر شود، وجود دارد. مهلت 10 روزه برای درخواست تجدیدنظر به مدیر اجرایی ملک.
 
تخلیه ملک چگونه انجام می شود؟
 
پس از انجام کلیه مراحل فوق و صدور حکم به نفع مالک یا موجر ملک توسط کلانتری محل یا مأمور اجرا تخلیه می شود.
 
در صورت عدم تنظیم قرارداد اجاره تکلیف چیست؟
 
همانطور که مشاهده کردید، تمام موارد و شرایط ذکر شده در بالا در هنگام تنظیم قرارداد اجاره بین طرفین یعنی موجر و مستاجر اعمال می شود. حال اگر قرارداد بین آن دو منعقد نشده باشد، تکلیف دستور تخلیه ملک چیست؟ توجه داشته باشید که در این صورت کار کمی سخت تر، پیچیده تر و وقت گیرتر می شود زیرا در ابتدا مالک باید در دادگاه مالکیت خود را ثابت کند و سپس نسبت به ارائه دادخواست تخلیه اقدام کند.
 
در صورت امتناع مالک از تحویل ملک چه کنیم؟
 
قبلا در مورد زمانی که مستاجر از واگذاری ملک به صاحبخانه یا مالک خودداری می کند صحبت کردیم. خوب است بدانید که گاهی پیش می آید که صاحب ملک از واگذاری ملک به مستاجر خودداری می کند. مثلاً اگر دستور تخلیه ملک صادر شود و مستاجر ملک را تخلیه کند، گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که مالک از واگذاری ملک به او امتناع کند. به دادگاه تحویل دهد تا برای هر روز استفاده بیشتر از ملک مستلزم پرداخت مبلغ اضافی یا همان جریمه نباشد